تبلیغات
آئین محبت(لژیون خانم فاطمه خادم الحسینی) - فهم در كلام بخش اول
 
آئین محبت(لژیون خانم فاطمه خادم الحسینی)
دوشنبه 28 تیر 1395 :: نویسنده : sahar tirgham

به نام خدا

فهم در كلام

کلیک کنید آپلود رایگان عکس برای بلاگفا - upload-photos.ir

سه شنبه تاریخ 95/02/07

مطلبی كه امروز درباره آن صحبت می كنم مربوط به تاریخ 77/08/20 است ؛ تحت عنوان فهم در كلام.

كلام یعنی صحبت، بیان، یعنی حرف و سخن .

بطوری كلی هر كلامی كه بیان می شود در سه دسته می توان آن را تقسیم بندی كرد.1)كلام راستین،كلام درست و كلام حقیقت 2)كلام دروغین ،كلام ناحق ،ناسالم 3)كلام خنثی - حالا ما با كلام خنثی زیاد كاری نداریم.با كلام حق،راستی و كلام ناحق.وقتی كلام مطرح می شود كلام حق یا كلام باطل یا كلام خنثی،اینها در هم تنیده هستند و در هم ادغام شده اند و داخل هم هستند مثل میوه كه می خواهی بروی بخری می گوید،در هم می دهم.اجازه سوا كردن نداری.كلام را هم كه در صبح تا شب می شنوی چه به صورت سمعی،یعنی با گوش می شنویم، چه كلام را به صورت بصری مورد مطالعه قرار می دهیم و چه كلام را می خوانیم و كلامی است كه مكتوب شده است . همه جا را كه نگاه می كنیم اینها در هم می باشد. ما باید تشخیص بدهیم كه آیا این كلام درست است و یا این كلام حقیقت نیست.این هر روز مورد استفاده ما قرار می گیرد و یك چیز عجیب و غریبی نیست.از زندگی روزمره  و ساده ما شروع می شود و می رود به اسفل السافلین (پایین ترین نقطه) یا اعلی و علیین(بالاترین نقطه) قرار می گیرد.

ه

مین قدر كه در خانه به یكی از اعضای خانه می گویی گرسنه هستی ؟ می گوید : نه گرسنه نیستم.یا گرسنه نباشد و بگوید:گرسنه هستم. یا كجا می روی؟ یك جای دروغی را بگوید.یا هر سوال كوچك و ساده ای كه رد و بدل شود ممكن است آن دروغ باشد،یا حقیقت باشد. یا در كلاس ، در بین دوستان ،در بین آدمها، هركس كه ما یك روابطی داریم. چه رابطه كاری، چه رابطه مالی، هرنوع رابطه ای برقرار است و كلام كه در بین ما رد و بدل می شود . این ممكنه حقیقت باشد و یا ممكنه حقیقت نباشد. و ما هستیم كه می خواهیم این را تشخیص بدهیم واین تشخیص یك كار خیلی ،خیلی مشكلی است.گاهی اوقات ما یك ماهی مانده را از یك ماهی تازه تشخیص نمی دهیم.گاهی اوقات كه می روی ماهی بخری نمی توانی ماهی مانده را از تازه تشخیص بدهی؟ باید حتما درآن تخصص را داشته باشی تا بتوانی تشخیص بدهی، یا گوشت به تو بدهند اصلا تشخیص نمی دهی. درتهران كه یك فضای شهری است ما چند نوع گوشت داریم یا گوشت مرغ است یا گوسفند یا گاو.در صورتی كه در شهرستانها این قضیه كاملا متفاوت است و گوشت مرغ چند رقم می باشد ،یكی گوشت مرغ است و دیگری گوشت خروس است.اصلا با هم كاملا فرق می كند و طبیعت آن با هم فرق دارد و یكی گوشت جوجه است.گوشت مرغ پیر است،گوشت مرغ جوان است،با هم فرق می كند، وقتی می گویی گوشت گوسفند،در تهران می گویی : گوشت گوسفند،فقط یك نمونه ما داریم.اما در بعضی از شهرها فرق می كند. می گویند: گوشت گوسفند، گوشت بز،گوشت شیشك،گوشت كره،گوشت بره،همه اش باهم فرق می كند. حتی نوع گوسفند آن ،میشه،بزه،گوسفند تا یك ساله را به آن می گویند بره، اگر بز باشد ،بچه بز باشد می گویند كره در طرف كرمان و یزد و اینها...بنابراین می بینید كه چندین نوع است ولی ما در تهران یك رقم می بینیم.گوشت گاو هم همینطور. حالا منظور من این است كه ما همانطور كه گوشت راتنها تحت عنوان گوشت گوسفند می شناسیم و نوع آن را تشخیص نمی دهیم.در صورتی كه قیمت آن خیلی فرق می كند و گوشت گوسفند كه مال میش است و چندین شكم زاییده است این را اصلا كیلویی نمی فروشند و می دهند 300 تومان 400 تومان و هم اندازه آن گوسفندی كه هنوز یك سالش نشده است قیمت آن 2 برابر تا 3 برابر قیمت آن میش است.ولی ما همه را تحت عنوان گوشت گوسفند می شناسیم. می خواهم بگویم كه كلام هم همینطوری است.كلام را اول همه چیز آن را می شنویید. یك كلام، ولی اگر وارد شویم و متخصص شویم می بینیم كه آن ذره ذره اش فرق می كند.نكته به نكته اش فرق می كند. وباید تشخیص بدهیم و تشخیص كلام حق از باطل كار بسیار بسیار سختی می باشد.یعنی اینقدر اینها در هم تنیده شده اند و كلام ناحق و باطل آنقدر زیبا بیان می شود كه خدا می داند.بعضی اوقات ما نگاه می كنیم می بینیم كه كلام را كه می گوید و آن تعیین كننده است . حدیثی است از رسول خدا كه می گوید" ببینیدچه می گوید نه این كه،كه می گوید"ببینید سخنش چه است و نه این كه چه كسی می گوید.ممكن است منطقی ترین انسانها،به ظاهر عاقل ترین ،فیلسوف ترین ،عالم ترین انسانها به ظاهر دروغ ترین و كذب ترین و ناحق ترین سخنان را به زبان بیاورند و یا برعكسش. انسانهای خیلی ساده، بی آلایش،خیلی معمولی مهمترین صحبت ها را بیان كنند. پس ما باید تشحیص بدهیم كه این  سخن حق است یا باطل است.و یكی از كارهای مهم ما همین است.حالا ما می گوییم كه چه اهمیتی دارد؟ هر آنچه در اینجا بیان می شود مطلبی است صددر صد كاربردی.ما نمی خواهیم كه فیلسوف شویم كه پای تخته درس بدهیم و بگوییم كه ابن عربی این را گفت و سهروردی این را گفت،دكارت این را می گوید.یعنی نمی خواهیم بشویم انبار دیگران . یعنی انبار حرفها و سخنان دیگران.بعضی از انسانها انبار دیگرانند.بطور كلی انباری شده برای سخنان دكارت و فرید و ایكس و كاپلان و سادوك وچه و چه و... ما می خواهیم اگر فهم در كلام است بدانیم كه این بدرد زندگی ما چگونه می خورد؟ ما می خواهیم فهم در كلام را یاد بگیریم تا در زندگی به كار بگیریم.چون گاهی اوقات در پرتو صحبت و بیان با یك فردی تعهداتی را می دهیم ،یك كارهایی را انجام می دهیم كه بعدا برای ما ضربات بسیار سهمگینی و جبران ناپذیری را دارد. دراثر عدم تشخیص كلام،كه این كلام حقیقت است یا نا حق است.این كلام راست است و یا این كلام دروغ است.اگر به این توجه نكنیم ،ممكن است پای یك قراردادری را امضا بكنیم،ممكن است روی آن حرف تصمیم بگیریم،ممكن است برمبنای آن كلام كاری انجام دهیم كه خیال می كنیم حق است ولی ناحق باشد و زندگی ما را ویران كند.زندگی ما را نابود كند.الان انسانهای زیادی هستند كه زندگیشان نابود شده،چون تشخیص نداده اند كه این كلام حق است یا باطل است.پس تشخیص كلام حق از باطل كار بسیار بسیار سختی می باشد.خوب حالا که می گوییم تشخیص کلام حق از باطل کار بسیاربسیار سختی است . پس ما که قادر به تشخیص کلام حق از باطل نیستیم.این مطلب که می گویم تشخیص کلام حق از باطل کار سختی است مربوط به مراتب بسیار بالا و استثنا می باشد. ولی ما در حد خودمان، در حد یومیه و روزمره خودمان ،می توانیم تشخیص بدهیم که این کلام راست است و یا دروغ  است. با یک ذره تفکر،یک ذره!؛ می گوییم فلانی این صحبت را درمورد تو کرد،فوری باورش نکنیم.کمی تامل کنیم، ایا این دارد راست می گوید آیا درست می گویدآیا منافع او اینجا حکم به چنین قضاوتی می کند.یا دارد در مورد کسی سخن چینی می کند و بد فردی را می گوید. برای همین است که باید برای اینکه بفهمیم الان کلام درست است و یا نیست باید یک ذره تامل و تعمق و فکر کنیم حالا را در نظر نگیریم. روی صحبت انسانها ، در معاملات مد نظرم می باشد،زود تصمیم گیری نکنیم و آینده را هم نگاه کنیم. اگر با دوستی می خواهیم معامله ای انجام دهیم، باید قرارداد را به گونه ای بنویسیم ،و فکر کنیم که فردا ممکن است این دوست دشمن من شود بنابراین ، قرارداد به چه صورت باید نوشته شود. برای همین ضرب المثلی داریم که می گوید"معامله کنیم همچون بیگانگان"پس این مسئله ای حائز اهمیت برای ماست.اگر کلمه ای باطل باشد ، زندگی ما را ویران کند و اگر راستین باشد زندگی ما را شکوفا می کند پس کلام حق و کلام باطل در زندگی ما نقش مهمی دارد . چقدر کلامهایی را به ما گفته اند که به تصور ما حق بوده است، اما باطل بوده. در همین مقوله اعتیاد و درمان اعتیاد. پیش چه افرادی رفته ایم که گفته اند اگر شما یک میلیون تومان یا دو میلیون تومان بدهید یک هفته ای خوب می شوید.یک دارویی به شما می دهیم که خوب می شوید. چقدر در این ماهواره ها دارند تبلیغ این داروهای ترک اعتیاد را می کنند. که گفتم:خانمی تعریف می کرد یک پکیج برای من آورده اند به قیمت 700 هزار تومان،داردمصرف می کندواز آن ماده کنده شده و افتاده است در یک ماده جدید و صد برابر بدتر شده ،قبلا که تریاک مصرف می کرد لااقل یک رانندگی می توانست انجام دهد ولی با مصرف این قرصها حتی قادر به رانندگی نیست و ده برابر پول تریاک را هم بایدپول قرص بپردازد.بنابراین اهمیت این موضوع آشکار می شود. چقدر راهها و مسیرها به ما گفتند و ما به نتیجه نرسیدیم،چقدر بیمار شدیم و هر دفعه،هردفعه؛ضعیف تر و بیمارتر شدیم. ولی خوب باز کلامی آمد تحت عنوان کنگره 60،

روش DST درمان تدریجی و ما را از آن سیاه چال ذره ذره خارج نمود. پس تشخیص آن برای من بسیار بسیار مهم است و استاد می گوید که: ما برای تفهیم به آنانی که نمی خواهند بفهمند و بدانند هیچ کاری نداریم. ما وقتی کلام خود را بیان می کنیم برای کسانی که نمی خواهند بفهمند،بعضی ها نمی خواهند بفهمند، نمی خواهند بدانند ،ما با آنها کارنداریم. ما نباید بگوییم :من باید این را حالی تو کنم. من باید به تو این را بفهمانم، نه ما با اینها کاری نداریمما برای تفهیم به آنانی که نمی خواهند بفهمند و بدانند هیچ کاری نداریم. ما همه سعی می نماییم که کلام حق را به ساده ترین صورتی که بیان شده و مکتوب گردیده به انسانها انتقال دهیم ما سعی می کنیم کلام حق را به ساده ترین صورتی که گفته شده به انسانها بدهیم.حالا اگر ما بخواهیم این مطلب را درمورد کار خودمان همین روش DST اعمال کنیم می بینیم که خیلی مطلب ساده ای می باشد وقتی شما می خواهید این روش را برای یک تازه وارد توضیح دهید  و مشاوره دهید این کلام حق است و حقیقت است و شما می گویید که این مواد ناقل های عصبی را درمغز از کار انداخته است و 11 ماه طول می کشد که ذره ذره بازسازی شود و درست شود و مشکل شما در حال حاضر این است و شما در 5 دقیقه این موضوع را شرح می دهید و بازگو می کنید و بسیار ساده می باشد و صورت مسئله اعتیاد ظرف 5 دقیقه به صورت ساده بیان می شود . حالا بگویید نه،مسئله اعتیاد خیلی پیچیده است و مسائل زیادی در آن نقش دارد و دخالت داردو صدها  فاکتور و مولتی فاکتور دارد و فلانه و اله است .اووووووووووووه آخرش هم هیچ راه درمانی در آن وجود ندارد و آخرش هم هیچ راه درمانی نمی بینید.پس اگر کلامی حق و حقیقت باشد،ساده است . اگر شما کلام حق و راست را بدانید و بلد باشید و بدانید  می توانید به ساده ترین صورت ممکن برای یک مرد یا زن 80 ساله هم کلام حق را بیان کنید.پس اگر موضوعی خیلی خیلی پیچیده شد پس آن قابل حل نیست. که یک روز برای ویلیام صحبت می کرد می گفت اعتیاد یک بیماری بایو بیو بیولوژیک می باشد و سایکولوژی (روانشناسیه) و سوشال یعنی (اجتماعی) است گفتم هر کس این حرف را می زند حرف اشتباهی است، بیماری فیزیکی هست،بیمار روانی هم هست، ولی بیماری اجتماعی نیست ، اجتماع روی آن اثر می گذارد . اجتماع روی همه چیز اثر می گذارد ولی در تعریف ما نه، در تعریف ما بیماری اجتماعی نیست،اگر هم باشد قابل قبول نیست . چرا می گویم اجتماعی نیست. خوب من بایو را که فیزیولوژی است را درست می کنم و سایکو را هم که روان است درست می کنم ولی سوشیال مال جامعه است و دست من نیست ،پس سوشیال را نمی توان درست کرد چون دست من نیست. ،باید اجتماع را درست کنم تا بیماری فرد خوب شود!پس می گوییم سوشال نیست و این جهان بینی است ما برای تفهیم به آنانی که نمی خواهند بفهمند و بدانند هیچ کاری نداریم. ما همه سعی می نماییم که کلام حق را به ساده ترین صورتی که بیان شده و مکتوب گردیده به انسانها انتقال دهیم حال اگر کسی و یا کسانی پیدا بشوند و بگویند و یا بخواهند مطلب را به دیگر گونه ای بنمایانند این از ما نیست و مارا گناهی نیست .





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 15 مرداد 1396 04:08 ب.ظ
Wow, this piece of writing is nice, my younger sister is analyzing these things, thus I am going to convey her.
یکشنبه 15 مرداد 1396 01:41 ب.ظ
I am not sure where you're getting your info, but good
topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more.
Thanks for great info I was looking for this info for my mission.
دوشنبه 9 مرداد 1396 03:20 ب.ظ
This website was... how do you say it? Relevant!! Finally I have found
something which helped me. Cheers!
پنجشنبه 24 فروردین 1396 11:19 ب.ظ
Wow, this article is good, my younger sister is analyzing these
kinds of things, thus I am going to tell her.
سه شنبه 22 فروردین 1396 01:59 ق.ظ
Hello just wanted to give you a quick heads up. The text
in your post seem to be running off the screen in Firefox.
I'm not sure if this is a format issue or something to do with
web browser compatibility but I thought I'd post to let you know.

The style and design look great though! Hope you get the issue resolved soon. Kudos
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :